جمعه 16 آذر 1403

شهرداری شاپورآباد

وظایف روابط عمومی

مهمترین‌ وظیفه‌ روابط عمومی‌، شناخت‌ افكارعمومی‌ و نفوذ در آن‌ برای‌ جلب‌ رضایت‌ افكارعمومی‌ نسبت‌ به‌ سازمان‌ است‌ كه‌ هم‌ در درون‌ سازمان‌ و هم‌ در بیرون‌ از سازمان‌ دنبال‌ می‌شود . بی‌تردید ، این‌ وظیفه‌ در قالب‌ مجموعه‌ای‌ از فعالیتهای‌ ارتباطی‌ صورت‌ می‌گیرد كه‌ می‌توان‌ آنها را تحت ‌عناوین‌ ارتباطات ‌، امور فرهنگی‌ و نمایشگاهها ، انتشارات ‌، سنجش‌ افكار , پژوهش‌ و برنامه‌ریزی ‌دسته‌بندی‌ كرد. كه‌ در زیر به‌ تشریح ‌ این ‌ وظایف‌ می‌پردازیم‌.

۱ـ ۱ ـ ارتباطات‌
- سیاستگذاری ‌، برنامه‌ریزی‌ و كاربرد شیوه ‌ها و برنامه‌های‌ مناسب‌ برای‌ انعكاس‌ اهداف ‌، سیاستها ، فعالیت‌ها ، برنامه‌ها و مواضع‌ سازمان‌ به‌ مخاطبان ‌، رسانه‌ها و جامعه‌.
- گردآوری ‌، جمع‌بندی‌ و تحلیل‌ نظرها و دیدگاههای‌ مردم ‌، نخبگان‌ و رسانه‌ها در زمینه‌ فعالیتهای ‌سازمان‌ و ارائه‌ آن‌ به‌ مدیریت‌.
- تلاش‌ برای‌ تقویت‌ هرچه‌ بیشتر روحیه‌ تفاهم‌ بین‌ كاركنان‌ ، مدیران‌ و همیت‌ سازمانی‌ و زمینه‌سازی ‌برای ‌ برقراری ‌ ارتباطات‌ بین ‌ آنان‌.
- تکریم از ارباب رجوع و آموزش کارکنان در انجام فعالیت های ارتباطی با ارباب رجوع
- عضویت‌ و شركت‌ در جلسه‌های‌ مهم‌ سازمان‌ به‌ منظور آگاهی‌ از سیاستها ، خط مشی‌ها ، برنامه‌ها و روند فعالیتها و نیز آگاهی‌ از نتایج‌ سایر نشستها و گردهمایی‌ها و جلسه‌ها.
- تدوین" تقویم‌ جامع‌ ارتباطات‌ سازمانی ‌"در قالب‌ ملاقاتها و بازدیدهای‌ مسئولان‌ سازمان‌ با شخصیتهای حقیقی‌ و حقوقی ‌، كاركنان‌ و اقشار مختلف‌ مردم‌ با هدف‌ تداوم‌ و گسترش‌ اصولی‌ و تلطیف‌ روابط و تنظیم‌ افكار عمومی‌.
- تدارك‌ تمهیدات‌ و اقدامات‌ لازم‌ برای‌ راهنمایی‌ ارباب‌ رجوع‌ و تسهیل‌ دسترسی‌ به‌ مراكز و مسئولان ‌سازمان‌.
- برنامه‌ریزی‌ و اطلاع‌رسانی‌ به‌ مردم‌ درباره‌ عملكرد سازمان‌ به‌ انگیزه‌ تنویر افكار عمومی‌.
- تدوین‌ برنامه‌ سالانه‌ مصاحبه‌های‌ مسئولان‌ سازمان‌ با مطبوعات ‌، متناسب‌ با اولویتهای‌ سازمانی‌ و نیازهای‌ افكار عمومی‌.
- تهیه‌ و تنظیم ‌ اطلاعات‌ پایه‌ای‌ از سازمان‌ برای‌ ارائه‌ به‌ مراجعان‌ و میهمانان‌ سازمان‌ به‌ زبانهای‌ مختلف‌.
- ایجاد ارتباط احسن‌ با مطبوعات ‌، رادیو ، تلویزیون‌ و خبرگزاری‌ها و بهره‌برداری‌ بهینه‌ از آنها برای ‌اطلاع‌رسانی به‌ مردم‌.
۱ ـ ۲ ـ امور فرهنگی‌ و نمایشگاهها
- مشاركت‌ در برگزاری‌ سمینارها و گردهمایی‌ تخصصی‌ و عمومی‌ سازمان‌.
- پوشش‌ تبلیغی‌ ساختمانها و فضاهای‌ عمومی‌ سازمان‌ در گرامیداشت‌ ایام‌ و مناسبتهای‌ ویژه‌.
- تدوین‌ و اجرای‌ طرح‌ جامع‌ تبلیغات‌ برای‌ فضاسازی‌ فرهنگی- تبلیغی‌ در ساختمانها و محوطه‌ها.
- مدیریت‌ نمایشگاهها (سالانه ‌، دایمی‌ و ...) در خارج‌ و داخل‌ سازمان‌.
- طراحی‌ و تولید هدایای‌ تبلیغاتی‌ برای‌ اهدا به‌ مخاطبان‌ (متناسب‌ با سلایق‌ و علایق‌ قشرها).
- تهیه ‌، تدوین‌ و اجرای‌ تقویم‌ مراسم‌ داخل‌ سازمان‌.
- راه‌اندازی‌ اتاق‌ انتظارات‌ سازمان‌.
- تولید و سفارش‌ ساخت‌ آگهی‌های‌ تلویزیونی‌ و فیلم ‌های‌ مورد نیاز برای‌ تبلیغ‌ عملكرد و مستندسازی‌سازمان‌.
۱ ـ ۳ ـ انتشارات‌
- تدوین‌ كتب ‌، جزوه‌ها و تهیه‌ مواد انتشاراتی‌ به‌ منظور معرفی‌ سازمان‌.
- گردآوری‌ و نشر اطلاعات‌ ، اخبار و گزارشهای‌ مربوط به‌ سیاستها ، فعالیتها ، طرحها و برنامه‌ها ، باشیوه‌ها و قالبهای‌ مؤثر و مناسب‌.
- تدوین‌ و انتشار خلاصه‌ عملكرد سالانه‌ سازمان‌ برای‌ ارائه‌ به‌ افكار عمومی‌.
- انتشار نشریه‌ داخلی‌ و برون‌ سازمانی‌ ‌.
۱ ـ ۴ ـ سنجش‌ افكار
- تهیه‌ گزارشهای‌ تحلیلی ‌ ادواری‌ (ماهانه‌/ فصلی‌/ سالانه‌) از افكار عمومی‌ داخل‌ و خارج‌ از سازمان‌ برای ‌ارائه‌ به‌ مدیریت‌.
- نقد و بررسی‌ بازتاب‌ فعالیتهای‌ سازمان‌ در نظر اقشار مردم‌ بویژه‌ نخبگان‌، رسانه‌ها و دستگاه ها از یكسو و مدیران‌ و كاركنان‌ ازسوی‌ دیگر و ارائه‌ گزارش‌ آن‌ به‌ مدیریت‌.
- سنجش‌ افكار عمومی‌ درون‌ سازمانی‌ به‌ منظور بازیابی‌ مسائل‌ و ارائه‌ راه ‌كارهای‌ مناسب‌ به‌ مدیریت‌.
- طراحی‌ و اجرای‌ نظام‌ گردآوری‌ پیشنهادهای‌ كاركنان‌ به‌ منظور ترغیب‌ كاركنان‌ به‌ مشاركت‌ هرچه ‌مؤثرتر در بهبود جریان ‌ امور سازمان‌.
۱ ـ ۵ ـ پژوهش‌ و برنامه‌ریزی‌
- تهیه‌ گزارشهای‌ عملكرد دوره‌ای‌ از فعالیتهای‌ روابط عمومی‌.
- نوآوری ‌، خلاقیت‌ و طراحی‌ فعالیتهای‌ جدید در قلمرو وظایف‌ روابط عمومی‌.
- نظارت‌ و ارزیابی‌ فعالیتها و اعمال‌ نتایج‌ حاصل‌ در برنامه‌ها و فعالیتهای‌ آتی‌.
- طراحی‌ و برنامه‌ریزی‌ برای‌ ارتقاء كلیه‌ اموری‌ كه‌ به‌ رشد كمی‌ و كیفی‌ ارتباط و همدلی‌ بین‌ سازمان ، مردم‌ ، دستگاهها ، مدیران‌ و كاركنان‌ با یكدیگر بیانجامد.
۱-۶- تبلیغات
- طراحی و چاب انواع تبلیغات محیطی اعم از: بنر, پلاکارد, پوستر,استند,بروشورو تراکت
- طراحی پانل های نمایشگاهی
- طراحی و چاب پاپ آپ و کانترهای نمایشگاهی
۱-۷- سمعی بصری
- تصویربرداری از کلیه مراسم ها , افتتاحیه , نمایشگاه و همایش ها
- عکاسی از مراسم ها , جشن ها , افتتاحیه , نمایشگاه و همایش ها
- تدوین و تهیه کلیپ , تیزر و...
-ارشیو عکس و تصاویر
-تهیه گزارش تصویری
-ارائه گزارشات مصور به مناسبت های مختلف
- ضبط برنامه های خبری و مصاحبه های رادیو و تلویزیونی